treść serwisu

Filtry

Kolekcja

Kategoria 1

Tworzywo / materiał

Kategoria 1

Autor / wytwórca

Kategoria 1

Miejsce powstania / znalezienia

Kategoria 1

Typ dokumentacji

Kategoria 1

Technika

Kategoria 1

Rodzaj obiektu

Kategoria 1

Lokalizacja / status

Kategoria 1

Czas powstania / datowanie
Era
Era
Data od:
Era
Wiek:
+
Rok:
+
Data do:
Era
Wiek:
+
Rok:
+

Inne systemy periodyzacji:

Kategoria 1

Typ licencji

Kategoria 1

Liczba wyników:

Obiekty

0
Epitafium mężczyzny z różą na tle Zmartwychwstania - ujęcie z przodu; Obraz epitafijny zakomponowany został w owalu na wypukłej blasze. Na pierwszym planie z lewej u dołu popiersie mężczyzny w sile wieku, z ciemnymi włosami spływającymi na ramiona. W prawej dłoni trzyma czerwoną różę. Ubrany jest w czarny wams, spod którego wystaje szeroki biały kołnierz koszuli i białe mankiety. Za nim wnętrze groty, w której rozgrywa się scena Zmartwychwstania. Chrystus w rozwianym czerwonym całunie, odziany w białe perizonium wznosi się nad otwartym kamiennym grobem na tle jaśniejącej aureoli. Jedna ręka wzniesiona do góry trzyma chorągiew, druga opuszczona. Wzrok Chrystusa kieruje się do góry. Wkoło przerażeni lub śpiący żołnierze. Z prawej głazy, i drzwi prowadzące do wnętrza grobowca. Z lewej daleki pejzaż z góra Golgotą i trzema krzyżami oraz zarysem Jerozolimy na horyzoncie. Ze wzgórza schodzą niosąc naczynia z wonnościami trzy kobiety. Na tle brązów i oliwkowych zieleni dominują zimne tonacje żółci, zieleni, jasnych fioletów i niebieskawych szarości. Jedynie w strojach żołnierzy występują plamy jasnych czerwieni.

Epitafium mężczyzny z różą na tle Zmartwychwstania

nieznany

1627 — 1700

Muzeum Narodowe w Szczecinie

scena biblijna - ujęcie z przodu; Odbitka w układzie pionowym, czarną farbą drukarską na prostokątnym arkuszu papieru. Arkusz obcięty – ślad odcisku płyty zachowany w górnej, lewej części; liczne przedarcia brzegów, większość podklejona papierem, ubytek lewego dolnego rogu; 
Kompozycja symultanicznie przedstawia wydarzenia związane z ukrzyżowaniem Chrystusa na Golgocie. Na pierwszym planie po lewej odział konnicy rzymskiej z dowódcą i chorążym na czele. Po prawej biodro i noga robotnika uczestniczącego w podnoszeniu krzyża. W głębi słudzy przybijają Chrystusa do leżącego krzyża, a za nimi widoczni dwaj żołnierze rzymscy prowadzący skazanego na miejsce kaźni. Szymon Cyrenejczyk podtrzymuje prawą rękę Chrystusa. W tle widoczna zabudowa Jerozolimy. Pod przedstawieniem po lewej zachowana data wykonania odbitki: Aº 1638, a po prawej fragment dedykacji: D CORNELIO VANDER GEEST VIRORVM OPTIMO [...].

De Kriusoprichting | Podniesienie krzyża

scena biblijna

Rubens, Peter Paul

1638

Muzeum Narodowe w Szczecinie

scena biblijna - ujęcie z przodu; Odbitka czarną farbą drukarską na pionowym prostokątnym arkuszu papieru. Arkusz obcięty – z lewej strony brak śladu odcisku płyty. Papier silnie zniszczony, pognieciony, poprzedzierany, przedarcie pośrodku od prawej strony podklejone na verso szarym papierem, prawy dolny róg silnie oddarty. 
Przedstawienie figuralne z grupą postaci towarzyszącą podnoszeniu krzyża z przybitym Chrystusem. Na pierwszym planie cztery kobiety z kilkorgiem małych dzieci leżąc i siedząc na ziemi, każda w innej pozie, przyglądają się scenie i lamentują. Towarzyszy im szczekający pies. Za nimi stoi Matka Boska, której towarzyszy św. Jan Ewangelista trzymając ją za ręce i pocieszając. Matka Boska stoi tyłem do sceny, ale odwraca głowę w stronę syna. Po lewej stronie widoczni słudzy dokonujący egzekucji. W tle ciemny stok wzniesienia otaczającego miejsce kaźni. Pod przedstawieniem, po lewej napis AMICITIAE QVOD SVPERSTITI / DESTINARAT DEFVNCTO L. M. D. D. Q., po prawej formuła przywileju w dwu wersach: Cum priuilegiis Regis. Christianissimi / Principum Belgarum et Ordinum Batauiae.

De Kruisoprichting | Podniesienie krzyża

scena biblijna

Rubens, Peter Paul

1638

Muzeum Narodowe w Szczecinie

Kuszenie Chrystusa - ujęcie z przodu; Pejzaż ze sceną biblijną przedstawiającą Szatana kuszącego Chrystusa na leśnej ścieżce. Szatan w czarno-białym habicie, kapeluszu kardynalskim i w masce na twarzy wyciąga pełne kamieni ręce ku Jezusowi. Spod habitu widoczne są diabelskie szpony. Chrystus boso w czerwonej sukni i brązowym płaszczu gestem odmawia propozycji z lewą dłonią otwartą na wysokości łokcia, a prawą nieco niżej z charakterystycznie uniesionym do góry jednym palcem. W tle, po lewej stronie przedstawienia wysokie, strome skały, na szczycie których ukazano symultanicznie niewielkie postacie Chrystusa i Szatana, spoglądające na leżące w dole miasto. Kolejne, jeszcze drobniejsze sylwetki Chrystusa i Szatana zaznaczone są na dachu świątyni, znajdującej się w mieście. Leśna ścieżka z głównymi postaciami w linii prostej prowadzi do miasta. Główne sylwetki otoczone z prawej i lewej przez roślinność o charakterze śródziemnomorskim.

Kuszenie Chrystusa

Nether, Thomas

około 1577

Muzeum Narodowe w Szczecinie

środek płatniczy, pieniądz, moneta - Ujęcie rewersu. Moneta z postacią Chrystusa na wprost na rewersie.

Talar

Gustaw I Waza, król szwedzki

1542

Muzeum Narodowe w Szczecinie

Znaleziono 7 obiektów

Ścieżki edukacyjne

6

Brak wyników

Dodaj notatkę

Edytuj notatkę

0/500

Jakiś filtr
Data od:
Era
Wiek:
+
Rok:
+
Data do:
Era
Wiek:
+
Rok:
+
asd